Over de Europeanen

De Europeanen bouwt verder op MEN

De website De Europeanen vloeit voort uit de werkzaamheden van het Maatschappelijke Europa Netwerk MEN. MEN was een netwerk voor maatschappelijke organisaties die met stakeholders en de huiskamers willen gaan communiceren over hun belang in Europa. Het netwerk is opgericht in 2013 en werd actief in 2014.

MEN is opgericht vanuit de gedachte dat de aangesloten organisaties veel baat hadden bij de Europese samenwerking, maar dat het draagvlak onder hun achterban voor diezelfde EU aan het afbrokkelen was.

Maatschappelijke organisaties (bedrijven, branches, overheden) deden en doen veel met Europa en bereiken er veel. Tegelijkertijd waren en zijn ze terughoudend om daarover te communiceren, uit angst om in een gepolitiseerde discussie terecht te komen. Of ze weten niet hoe ze onderwerpen interessant kunnen maken voor hun stakeholders en tot in de huiskamers.

Stilte over Europa is echter op de langere termijn schadelijk voor de belangen van de organisatie, en MEN had tot doel deze negatieve spiraal doorbreken door organisaties van elkaar te laten leren en hen uit te dagen om te laten zien wat Europa voor hen betekent, zodat ze hun verhaal over Europa kunnen gaan vertellen aan stakeholders en huiskamers.

In 2016 is MEN in de oude vorm gestopt en heeft het netwerk besloten zich nog meer op online communicatie toe te leggen. Het resultaat hiervan vindt u in de vorm van deze site.

Hieronder zijn de verslagen van de bijeenkomsten van MEN opgenomen.

De praktijk van de ANWB

Foto behorend bij artikel

Tijdens de bijeenkomst van 4 februari 2014 heeft Wytske de Pater het belang van de toerist bij een Verenigd Europa toegelicht aan de hand van oude ansicht kaarten-en zeer typerende foto's uit de jaren 60.
Iedereen kent de ANWB met zijn 4 miljoen leden, zijn WegenWacht- en Alarmservice. Het lidmaatschapspasje en ook de Human Nature-kleding.

  1. Er gaan 15 miljoen Nederlanders met vakantie. Totdat Schengen en de Euro geregeld waren, had men te maken met grens- en paspoortcontroles en geldwisselkantoren. Daarna was er geen noodzaak meer voor de ieder bekende reis-en krediet brief.
  2. Voedselveiligheid en de buitenlandse keuken waren in de jaren ’60 en ’70 nog nauwelijks een thema; elke toerist sleept zijn eigen voedsel mee. Nu is er van alles op Europees niveau aan beleid én aan toeristische geneugten.
  3. Alle gewenste boodschappen zijn praktisch op de camping verkrijgbaar en een auto vol met boodschappen hoeft niet meer.
  4. Bij ongevallen moest je in het buitenland cash afrekenen, want er waren nog géén afspraken tussen verzekeraars en er was ook géén Europese/internationale verzekeringspas. Nu heeft iedere vakantieganger slechts één pasje nodig voor alle landen.
  5. Ook in ons land is echte kwaliteitsverbetering aangebracht in natuurgebieden en campings, zodat de Nederlandse én buitenlandse vakantieganger aangenaam kan recreëren.

Over de toekomst wil de ANWB eerlijk communiceren, zodat de leden zien waar de ANWB voor staat en gaat in Nederland en Europa! Ook intern voert men hierover -binnen de ANWB- de discussie met elkaar over “Wat hebben wij aan Europa” ?

Europa op de agenda van de bloemensector

Foto behorend bij artikel

Henk van Ginkel, lobbyist van de Vereniging van Bloemenveilingen, heeft tijdens de bijenkomst van 19 juni 2014 verteld over de bloemensector en de interne Europese markt.

Iedereen in het Westland is bezig met de productie van bloemen: boekhouders, kappers, vrachtvervoer, ze leven er allemaal van. Er is veel indirecte werkgelegenheid, een verborgen diamant. De Vereniging van Bloemenveilingen in Nederland (VBN) heeft zo'n 5000 leden en een totalen omzet van 4,4 miljard euro, met ruwweg 4000 werknemers. Kijkend naar de export komt 2,8 miljard uit Europa (van de 3,3 miljard uit export) waarvan 970 miljoen uit Duitsland. De hele sector planten en bloemen verschaft 250.000 mensen werk, waarvan 110.000 indirect. De lagergeschoolden hiervan zeggen nee tegen de EU terwijl ze er wel van eten. Men ziet Europa als een bedreiging. Maar er wordt juist zeer veel handel gedreven binnen de Europese interne markt.

Ondernomen acties door VBN:

  • Europarlementariërs zijn uitgenodigd om een bezoek te brengen aan de kassen en zo het gesprek aan te gaan met de tuinders, de kasmedewerkers en de vervoerders.In de kassen wordt er naar de radio geluisterd. Via BNR heeft de sector interviews gedaan en ook op de lokale radio van Katwijk hebben ze gesproken met de meeste EP leden.
  • Het inhouse blad van de VBN met een oplage van ruim 60.000 heeft verschillende artikelen geschreven over het Europese dossier. Daarnaast heeft Henk de redactie gevraagd om vaker informatieve stukken te schrijven over EU regelgeving, zoals met betrekking tot een laag btw op bloemen en minder bestrijdingsmiddelen e.d.

Gevolg: Er kwamen discussies over Europa tijdens de ledenvergadering, iets wat normaliter niet voorkomt.

Ga uit van dingen die mensen herkennen. Negatief kan dan snel omslaan in positief

Foto behorend bij artikel

Op 16 april 2015 waren Mark Schalekamp (schrijver/journalist) en Bart Barnas (hoofdredacteur AT5 / RTV Noord-Holland) te gast bij MEN om te vertellen hoe zij ingewikkelde thema's aanpakken in hun werk.

Mark Schalekamp begint met zich af te vragen hoe mensen denken in Nederland. Met zijn journalistiek project, Youropeans, wil hij zijn bijdrage leveren om de sociale cohesie te versterken in de EU. Hij bezocht 28 hoofdsteden, en interviewde in elke stad 8 typen mensen (namelijk, agent, dokter, immigrant, sekswerker, kapper, ondernemer en een lokale bekendheid). In zijn interviews staat de luisterende methode centraal. Hij vroeg ze over hun werk en Europa om daardoor een beter beeld te krijgen van de verschillen en de overeenkomsten in Europa. Hij is daarmee op zoek naar ´People´s Europe´, en stelde ze vragen als:

  • ´Wat is je identiteit?´
  • ´Wat vind je van Brussel?´

Volgens Mark wordt heel negatief over de EU in Nederland gedacht en blijven de mooie kanten van Europa onderbelicht. Des te nieuwer de lidstaten zijn, des te blijer ze met Europa zijn. Maar het blijft het lastig om de EU te verkopen. Wat doe je als de lidstaten de hakken in het zand hebben? Dan heb je ook nog het verschil tussen het arme zuiden en het rijke noorden. Zo wordt het in het noorden als een vanzelfsprekendheid gezien dat je armen helpt.

Mark erkent dat. Volgens hem zijn vooral ondernemers duidelijk over voordelen en nadelen van de EU.

Volgens Bart Barnas doet de EU helemaal niets met de burger. Volgens hem is het voornaamste probleem van de EU dat het allemaal over politiek gaat en dat het alleen wordt geassocieerd met geld. Daarom moet je om al die politiek van Nederland heengaan, want anders ga je niets bereiken. Je moet Europa op een andere manier gaan neerzetten. Zo is Barnas is zelf met zijn collega´s de provincie ingegaan om te vragen wat er speelt. Maar mensen weten niet waar Europa over gaat. Volgens hem is het heel effectief om met mensen te praten: je vertelt ze over hun probleem en geeft ze gelijk kennis.

Bart vergelijkt de EU met banken. Net zoals banken heeft de EU een imagoprobleem. In het nieuws worden altijd de negatieve aspecten besproken. Als je Europa niet kunt verkopen via de ogen van de burger, eindig je net als ABN AMRO. Maar buiten de bonussen doen de banken ook veel goeds. Denk hierbij bijvoorbeeld aan (een lijst van) projecten die een bank sponsort. Mensen kunnen zelf hun (positieve) ervaringen vertellen. Dit kan ook voor Europa.

Volgens hem bestaat de EU uit ongrijpbare stereotypen voor de huiskamer. Daarom moet je vanaf onderaf met elkaar in gesprek gaan. Laat mensen zien wat ze aan een project hebben. Nederlanders denken namelijk al snel ´what´s in it for me?´. Mensen zijn niet geïnteresseerd in beleidsmakers, ze willen geen afstandelijk contact.

In plaats daarvan moet je de EU verkopen als merk. Zelfs prinsessenhagelslag moet je verkopen: Je moet alles verkopen!

In het kort: zoek verbindingen die mensen herkennen en begrijpen. Negatief kan namelijk snel omslaan in positief.

Volgens Bart gaat er veel geld naar Nederland. Als je een deel apart zet voor de media, kun je het de burger laten zien. Dit moet niet op elitair niveau gebeuren, zoals documentaires, het moet toegankelijk zijn voor de gewone man. Praat over iets anders en laat Europa als aspect mee laten lopen.

Interne markt Europa heeft vliegen voor burgers toegankelijk gemaakt

Foto behorend bij artikel

Tijdens de bijeenkomst van 7 mei 2014 vertelde Klaas Pel, hoofd public affairs van Schiphol over de hobbels bij belangenbehartiging en hoe deze op te lossen. En over de praktijk met vragen rond zijn PA visie t.o.v. de luchthaven Schiphol.

Want “in hoeverre is Europa belangrijk voor Schiphol? “, vraagt Rinus van Schendelen. Klaas Pel reageert direct; Schiphol staat op plaats 4 in aantallen passagiers en op plaats 3 met hoeveelheid vracht. Daarmee is Europa erg belangrijk voor Schiphol. De Nederlandse luchthaven wordt gezien als een vanzelfsprekendheid. Dit is echter niet waar. De lokale markt van de Randstad telt 6 miljoen inwoners en toch vervoert Schiphol 10% van alle passagiers in Europa! In 1992 zijn de “open lucht grenzen” naar beneden gegaan. Vroeger was vliegen vooral weggelegd voor welgestelden en zakenreizigers. De interne markt heeft Europa voor de burger veel toegankelijker gemaakt.

Op de vraag of Schiphol last heeft van het negatieve opinie klimaat tegenover Europa antwoordt Klaas Pel dat Schiphol een zelfstandige entiteit is met het Ministerie van Financiën als grootaandeelhouder. (70%). Dit is een grote uitdaging want hoe kan jij je aandeelhouder en de burgers bereiken? Op Schiphol is de burger luchtreiziger, ondernemer, werknemer maar ook de bewoners (Amstelveen, Hoofddorp, Aalsmeer) en zijn tevens stakeholders als het om geluidsoverlast gaat.

Schiphol beschikt over een eigen TV-kanaal met name om de luchthaven te promoten. Daarnaast maakt Schiphol deel uit van het DB van het VNO-NCW. Met een manifest dat geschreven is op banengroei.

Rotterdamse haven: EU hard nodig in de concurrentie met Antwerpen en Hamburg

Foto behorend bij artikel

Op 1 oktober 2014 vertelde Jaap Jelle Feenstra, Public Affairs Officer van het Havenbedrijf Rotterdam, over hoe de haven zo goed mogelijk kan opereren en hoe de EU de haven hierbij kan helpen. Ook onderstreepte hij het belang van communcatie over Europa en hoe de EU relevant is voor het Havenbedrijf Rotterdam.

Jaap Jelle Feenstra lichtte allereerst de belangrijkste bedreiging voor de haven toe: het ontbreken van een gelijk speelveld binnen Europa. Hiermee doelde hij op het ontbreken van staatssteun aan de Nederlandse havenbedrijven; de haven van Antwerpen en Hamburg ontvangen deze steun echter wel. Dit is een ongelijkheid die moet worden aangepakt op Europees niveau. Daarnaast ontbreekt er een ´sense of urgency´ bij de Nederlandse overheid als het gaat om het aanleggen van infrastructuur zoals het aanleggen van spoorwegen. Hiervoor is jarenlange besluitvorming nodig wat de doorvoer van goederen niet bevorderd.

De Rotterdamse haven heeft op verschillende manieren al geprobeerd de relevantie van de EU voor het Havenbedrijf duidelijk te maken, zoals tijdens het Havendiner en bij de presentatie van de halfjaarcijfers van de haven van Rotterdam. In de Havenkrant (oplage 400.000) heeft de voorzitter van de haven in een interview het belang van Europa voor het HbR onderstreept.

De slotboodschap van Jaap Jelle Feenstra deze middag was: ´Het belang van Europa moet je communiceren.´

(c) Maatschappelijk Europa Netwerk 2024.
Website door Webbureau Cr-8